РЕЗЮМЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА РЕФОРМИ В БЪЛГАРИЯ

разработена в съответствие с международните договорености
на Премиера Бойко Борисов с Джон Кери през 2014 г.
и одобрена от ЕК, Германия и САЩ


I.                    МОДЕЛ ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ НА РЕФОРМИТЕ



Използваният модел на представяне подпомага взимането на решения за устойчиво развитие на страната съгласно националните приоритети, като позволява обсъждане, съгласуване, взаимодействие и контрол с всички заинтересовани страни. Популярният линеен, респ.„матричен”модел, е остарял и не позволява отчитането на всички фактори, които подпомагат взимането на решения, отчитащи комплексността на националните интереси. Предоставяме модела за реформи в този вид и поради:

1. Липса на адекватна и изчерпателна информация за текущото състояние на институциите, публичните финанси и актуално състояние на икономиката

Основната невъзможност да се даде точна отправна точка на предстоящите реформи е липсата на реална и адекватна статистическа информация за процесите в България. От една страна екипа по реформи и гражданските общества нееднократно информираха институциите за огромни пробойни в ключови за управлението на страната фондове, вкл. за липсата на договори по усвояване на средствата от ЕС, според стратегия 2020, за ширещата се повсеместна престъпност по всички етажи на властта.
Не е ясно какви щети са нанесли всичките тези фактори за изминалите години и съответно какви средства се изискват за да бъдат поправени съответните щети и диспропорции. Официалните статистически данни се използват в защита на изпълнителната власт, поради което се разминават драстично с показателите ни предоставени от Евростат. Ето защо тези данни не могат да служат за абсолютна отправна точка на реформите. Допълнително ще се оценят щетите върху държавата от единадесет години забавяне на реформите и привеждане на законодателството и управленските практики в съответствие с подписаните международни договори.

2. Линейният модел е неприложим при цялостна програма за реформа

При линейният модел нужната информация за реформите засича само един хоризонт на управлението, без да се отчита взаимодействието и влиянието на останалите сектори върху същия този проблем. Тази пробойна в сегашния модел на управление и структуриране на информацията е заменен в предлагания подход с многомерна структура, с която около всеки един проблем се прави матрица от факторите, влияещи пряко на разискваната политика, или се очаква те да се съобразяват с нея. По-подробно описание на модела на взимане на решения е дадено в съпътстващия пакет с подробна информация за реформите.

3. Публичност и наличност на модела за реформи в българското и международно пространство

Целият модел на реформите е ориентиран към развиване на услуги, което от години се налага компонент по компонент във всички нива на бизнеса и управлението в ЕС и в България. Вече са приети десетки закони в подготовка на реализацията на планираните реформи. Настоящето резюме не разисква всички политики една по една, а обобщава какво реформата ще донесе на обществото след като голям брой от елементите на модела вече са в обръщение или са планирани да влязат в обръщение.
Например наложеното от Президента вето преди месеци на Закона на концесиите, се базира на липса на прозрачност на приходите за държавата и липсата на разпределение на средства в пенсионните и социални фондове. Ветото на Президента директно прилага основни компоненти на предложената реформа, описани в Стратегията за финансова реформа, Плана за национално спасение, както и на Стратегията на България за еврофинансирането. Президентската администрация демонстрира добра информираност и нагледно показа, че разбира и знае как да прилага основните компоненти от модела на предстоящите реформи.

4. Същност на модела за предоставяне на необходимата информация за реформи

В пакета документи, приложен към настоящото резюме, предоставяме модела за административна реформа в достатъчен размер и детайлност, както и от всички останали направления на работата на екипите, ангажирани с реформите.
Основните пера на работа на Екипа по реформата са, както следва:
            корупцията, раздвижването на „спящата собсвтеност” и върщане на изнесен    
            корупционен ресурс

Освен описание на изброените компоненти и приложената документация към всеки компонент, настоящият документ съдържа и прогнозни индикативни стойности. Те ще останат индикативни, докато Екипа по реформите не направи съответния одит за да събере нужната информация от различните институции. Това е планирано като първи етап на реформата, вкл. и с адекватна оценка на щетите, нанесени от забавянето на реформите и борбата с корупцията през изминалите 11- 12 години.

II. МОДЕЛ ЗА ЦЯЛОСТНА РЕФОРМА НА ОБЩЕСТВОТО


Напомняме на заинтересованите институции, че оценката на ЕС на модела по-долу бе дадена официално от Комисаря по финанси Йотингер при официалната му визита през есента на 2017 г. в срещите му с всички български институции.
Според оценката на ЕС предложения модел за реформи напълно покрива европейските изисквания и решава все още неизпълнените договори за членство в ЕС, заедно с ред други ключови международни договори, по които България е страна. Оценката прогнозира ръст от реформите в българската икономика с 12 до 15  хиляди евро на глава от населението, като БВП (Брутен Вътрешен Продукт) в краткосрочен план от 2-3 години. Програмата беше оценена като амбициозна, но напълно изпълнима от целево предложеното в т. II.5. експертно/ програмно управление на Реформата в България!
В дългосрочен план ръстът на БВП от устойчиво развитие на реформите е още по-внушителен.

1. Визуализация и обосновка на изработеният модел за реформи

Предложеният модел от Фиг.2 представя управление, което е ориентирано към услугите, и се базира върху съвременни разработки и технологии, практически доказали десетки години своята ефикасност. Модела за взимане на решения се базира на:
И двата модела се използват във всички технологично напреднали държави по света.
По-консервативните умове може да асоциират моделът ни за реформи с „принципа за устройството на Храма и на Богослужението”, защото е аналогичен по конструкция на Класическия храмов комплекс в религиите, принадлежащи към монотеизма, които са разпространени и основно характерни за Република България и ЕС. Поясняващата графика на Фигура 1 интегрира няколко ключови точки със съответните функции и предложение за Конституционни промени, както следва да се извършат с новата Конституция- преди или след Реформите:
Олтарът е комбинацията на Президент/+ Вицепрезидент/- а „Апсидата” е за Сената или Горна камара за Контрол на кадровия подбор на длъжностните лица в държавата, Това в „Контролната власт” на страната.
„Олтарната преграда” (Иконостаса) e Правителството и централните държавни институции, тя „скрива” зад паравана си- Властта и е видимата й изява и проекция
„Наоса”  е Долната Камара или Парламента, която е само Законодател (!) и се събира на сесии, а не- постоянно, за по 30 или до 60 дни годишно! Депутатите имат имунитет само за този период и само за дейността си и изкаванията си в Срадата на Парламента
„Емпорията” са Комисиите на НС, Ведомствата, Областните, Околийските и Общинките съвети. Съветите навсякъде учредяват, регламентират и контролират Властта
„Нартекс” са Регионалните органи на самоуправление и службите им за контрол,
„Екзонартекс” са Обществени организации, Гражданското общество и НПО,
„Параклиси” са Тайните служби на държавата и особените администрации за синхрон и контрол, а останалите помощни звена на Храма са помощните и буферни институции за държавно управление, контрол и Власт, както и за Итеграция с ЕС и НАТО
Фиг.1  Класически храмов комплекс в основните религии на монотеизма- в България и ЕС
                                                                   
Богослужението (Властовото„решение”) се извършва, по обратен ред на „влизането на мирянина в отделенията на Храма”, след като „молитвата” (молбата) е приета и обработена, някъде, по този Властови коридор или в неговите етапи. Малцината, на които не е отговорено, в предишните помещения, продължават, по-„навътре” и към по- високите нива за решението. Страничните врати на Храма, са резервен вход- за извънредни или необичайни ситуации, в които се реагира по съкратен и извънреден ред. Съдебната власт е в стъпалата на „Солеа” и е двата пътя в двата „Клироса”(съответно, като еманация „Върховен Касационен Съд” и „Върховен Аадминистративен Съд”). Обвинението(Прокуратурата) е в стъпалата на „Солеа” и е подчинено, само бюджетно на МВР и на Правителството. Те се избират пряко от районите им, но се контролират, само от Сената (Горната камара)и Контролната власт на Държавата. Горната Камара, заедно с Президента, учредяват и създават- върховната „Контролната власт” на държавата, която липсва в целия „Преход”(1989-2019) и тя се разклонява, като долни звена- според нивата и районирането на изпълнителната власт и на легислатурите й.
Опростената графика на Фиг.2 едновременно визуализира предложения модел на управление с пилон за взимане на решенията, базирани на националния интерес и свързаните сектори. Този модел е приложим за всяка една политика, за всеки един казус изискващ взимане на решение, като свързаните сектори, данни, интереси, заинтересовани страни могат да бъдат променяни динамично според постъпилите разумни аргументи и фактори за взимане на оптимални решения. Моделът обобщава предоставената информация в приложенията като пълен пакет документи за стартиране на реформи.
Системата за управление е изградена на принципа на ЛЕГО структура. Всички услуги които предоставя администрацията и/или системата i-Government са подредени в „кутийки“, респективно мениджмънт модели, които след усвояването им могат да се  прилагат от всички структури на администрацията за предоставяне на една услуга или конкретен сбор от услуги. Това правило реално важи и за всички делови и обществени сектори, които с няколко автоматични процеса, могат да се преструктурират и да ползват модела за инвестиции в основните сектори на национален интерес.
ФИГ. 2 : Опростен модел на подхода за реформи в България

2. Ядро на информационната система и модела на управление

В предоставената документация е представен модела на i-Government както и необходимата информационна структура за управление. Системата за национална сигурност е описана в стратегията за реформа на сектора и дублира демонстрираната система в допълнително физически защитено ядро. То играе ролята едновременно на контролна точка на цялата система за нарушения на закона и/или националните цели, и като защитен бекъп на системата и данните в нея.

3. Секторни реформи

Изрично напомняме, че в предоставената документация липсва основна информация за актуалното състояние на държавата и реални статистически данни, които ще бъдат събрани с първата аналитична част на реформите. След получаване на информацията всички приложени документи ще бъдат детайлизирани и интегрирани с конкретни срокове, ресурси и сътрудничества между отговорните ведомства.
Предоставяме детайлен план на реформите във приоритетните сектори:
                  Икономика, енергетика, изкуствен интелект и инфраструктура
                  Образование и култура
                  Социален и обществен живот(България на общностите), дигитализация и медии

Административната реформа е пример, как тези водещи сектори са определящи за изграждането на всички останали. Във финансовата стратегия се задава модела на ново управление на администрацията. В стратегията за здравеопазването се вижда как този модел е приложен на практика. По този начин реализацията на административната реформа е демонстрирана нагледно с помощта на зададени политики в основните сектори и транспонирането им в останалите.

Секторните реформи са предоставени като пример по вертикала с:

Важен лост за повсеместно прилагане на структурните реформи е прозрачността при договаряне на обществените и инфраструктурните поръчки, които в момента са основните източници на ресурс за фирмите. Прозрачността на обществените търгове позволява справедлив и отговорен достъп до ресурси и иновативни технологии, вкл. управленски и кадрови. За целта са предвидени следните мерки:
                  Изграждане към i-Government / Digital Government (DG) на достъпна и прозрачна платформа за търговете на деловите среди и държавната администрация, с които да се хармонизира отговорно качеството и себестойността на договаряните продукти. За изпълнението на всички финансови изисквания и разплащания както е предвидено по проектите /инвестиционните програми/ обществени поръчки ще се следи системата за финансов надзор до приключване на всички задължения по договорите.
                  Автономност на агенцията за обществени поръчки (АОП) от администрацията. Моделът на саморегулация и контрол от страна на агенцията и поръчителите на обществени поръчки е заложен на ниво конституция.
                  Ще се направи нова „хронограма” на работното време и разпределние на изълнението и натоварването на чиновника/служителя в админситрацията, с предварителен разчет и точен отчет за изпълнението на неговото работно време

4. Конституция

   Концепцията за нова конституция е отражение на предложени модели на управление. Казано популярно, концепцията прилага подходите на изкуствения интелект за да се постигне хармоничен баланс между деловите и социалните процеси в страната от началото на 21- ви век. Концепцията беше приета и в ЕС, и в САЩ. Конституцията следва да следва и уточнява модел на „Храма” и на неговите обичайни „Богoслужебни действия”.

5. План за национално спасение и детайлна програма на институциите по оста „Президент ó Министерски Съвет“ (МС) за старт на административната реформа

Не случайно прилагаме и първият, и последният план за национално спасение. Разликите между двата плана демонстрират колко губи България от многото години в които всички български институции без изключение бавят съгласуваните реформи по силата на:
Планът за национално спасение, заедно с международно съгласуваните реформи, се предоставя като целеви мандат на Експертно правителство от 36 месеца, респ. на следващият експертно балансиран и сработен екип, както следва:

                                                                Стилиян Бурканларски
                                                                 Бивш зам.ректор на ТУ- София
Образование, наука и култура:             Любомир Николов: писател                                                                                          Зам. 1:  Мукадез Налбант, учащи

6. Осигуряване на среда за развиване на конкурентен малък и и среден бизнес

Основен приоритет на настоящата социално-икономическа реформа са равнопоставените правила и инвестициите, предвидени за растяща конкурентоспособност на малкия и среден бизнес. Целта е да се осигури сигурна и финансово наситена среда, която да позволи на всички предприемачи да развиват конкурентно своя бизнес на територията на България, Европа и света. Това ще стане с помощта на няколо инициативи и програми, както следва:
                  Осигуряване на достъп до инвестиции с помощта на Инвестиционната Карта (ИК), зад която стоят и като финансово покритие активите на „Инвестиционна българска банка”(ИББ). Целта е да се предостави нагледна информация на всички заинтересовани страни за инвестициите по региони, които се очаква да донесат ръст и конкурентна инфраструктура. Благодарение на ИК всички икономически субекти в страната ще могат да открият потенциален дребно- или средно- мащабен инвестиционен проект, и само, съответстващите на тяхната квалификация, ресурси, желание за развитие и икономическата реалност.
                  Осигуряване на достъпно оборудване и гъвкаво финансиране, както и създаване на „Българска Банка за подкрепа на Експорта”(„Ексимбанк”), с капитал- апортите на имущество от върнатата корупция и пустеещата собственост. Като част от разработените инструменти във финансовата стратегия са предвидени редица инструменти, които дават приоритет на малкия и среден бизнес(МСБ или МСП), на всички инвестиционни фондове, вкл. ЕС финансиране, външно и експортно финансиране за оборудване и технологии. Доколкото в световен мащаб МСП са доказали, че са най-високо ефективни в държавата, те са заложени като основен приоритет в стратегията за развитие на страната и са водещ фактор при оценка ефективността в работата на цялата администрация. В подкрепа на инвестиционната карта е предвидено основните типове инвестиции като семейна градина, хотел, добитък, еко- ферма и безхимично земделие и градинарство, търговски обект, занаятчийско производство да бъдат разработени като типови бизнес планове в няколко размера на инвестициите, за да са удобни за ползване от всичко слоеве на населението. Предвижда се програмите да обхванат от традиционно занаятчийство и битови професии през специализирани лаборатории, звукозаписни студия и лекарски кабинети до високотехнологични малки и средни компании.
                  Осигуряване на достъп до иновативни технологии и условия за развиване на такива, вкл. управленски и кадрови. Самото електронно правителство е проектирано като буфер за иновации. С помощта на индекса на услугите, който е планиран след изграждането му гражданите ще имат достъп до всяка една технология използвана в електронното правителство за да изградят свои собствени решение за предоставяне на услуги с минимално количество инвестиции. Допълнително чрез стратегията за иновации на предприемачите ще бъде осигурен достъп до водещи технологии и международни партньорства в сферата на иновациите.
                  Осигуряване на пазари за МСП (Клонове на „Инвестиционна банка” в страната и ЕС, както и на „Експортната банка”/Ексимбанк/в чужбина, извън ЕС). Най важното за малкия и среден бизнес е достъпа до пазари. За целта в пакета на реформите са заложени програми, с които държавата подпомага осигуряването на пазари за най-важните сегменти за развитие на МСП: Земеделие, туризъм и традиционното занаятчийство. Мерките ще позволят дори и на най-малките производители да се включат активно в производствения цикъл.
                  Достъпност на изброените услуги чрез Национално представените НПО и Клъстерите. По модела на реформите, чрез национално представените организации и безплатни услуги взети от електронното правителство ще могат да се предоставят ниско бюджетни и/или безплатни услуги на свободни професии, браншове, МСП. Като пример, чрез подобни организации може да се осигури достъпно придобиване на камион, за всеки професионален шофьор, както и администрацията на национално представената организация да му оказва необходимите за неговата дейност услуги и достъп до лицензионни режими. Мерките целят да направят конкурентни на пазара МСП, дори с големи по размер и инвестиционен ресурс конкуренти. Паралелно с изложените мерки, прозрачната платформа на i-Gоvernment за провеждане на търговете по обществените поръчки е важен инструмент с който МСП да осигурят устойчива пазарна реализация.
                  Клъстери, бизнес инкубатори и хъбове. Функциите на национални представителни браншове ще се изпълняват от съответните НПО, но и на териториален признак това може да изпълняват от Клъстерите. Техен основен приоритет ще бъде оптимизацията на съпътстващите ресурси и разходи за всеки бизнес, вкл. технологични, научни, административни, логистични и др. С предоставянето на административни услуги, виртуални офиси и комуникации с администрацията за регулаторните режими (където е приложимо), Клъстерите ще доведат до много ниски нива на цената за стартиране на бизнес по регионите и на оптимизация на раходите с т.нар. „кабинков офис”(със споделен „Head/Front Office or a Common Desk & Basic Staff”. Допълнително предимство, което ще предоставят Клъстeрите ще е икономията от мащаба и намаляване на повечето разходи по доставки и тяхната логистика. Друга полезна функция на Клъстерите ще бъде достъпа до програмите за иновации и бизнес синергия, което ще помогне на участващите компании допълнително да оптимизират разходите си за производство и/или да си осигурят достъп до иновативни технологии с гъвкави възможности за тяхното финансиране. С помощта на Клъстерите, група от малки и средни фирми ще могат да обединят усилията си за да отговорят на изискванията на дадена обществена поръчка или по- мащабна доставка. Така няколко МСП ще могат да се конкурират с много по-големи предприятия, което днес е практически непостижимо.
                  Икономия от мащаба за малките и средни предприятия- инкубатори и „процес на инкубация”. С осъществяване на административната реформа, малките и средни предприятия, както и стартиращите и иновационни компании (за които е нужен рисков капитал), ще изпитат редица облекчения- и икономия на Офиси и персонал(чрез „Инкубатори” към Клъстерите и основните фирми). Опростените и разбираеми законови и регулаторни рамки са насочени към оптимизацията на работата на бизнеса във всяко едно направление. Ниските нива на корпоративни данъци и намалените бюрократични тежести ще позволят на компаниите да управляват бизнеса си по-бързо и с много по-ниски разходи. Политиките за насърчаване на бизнес- синергията, енергийната и логистичната ефикасност, директно ще снижат себестойността на продукцията, което веднага повишава конкурентоспособността на българските стоки и услуги. Регулаторните рамки за енергийна и логистична ефикасност, заедно с мерките за прозрачност на капитала, повишат ефективността на производството и прозрачността в управлението на предприятията, вкл. и тяхната екологичност. Заедно с това, достъпното финансиране и гъвкавите подходи за ползване на модерно високо- производително оборудване, ще помогнат на българските производители да приближат себестойността на единица БВП към тази на водещите държави. Изброените мерки са малка част от инструментите за постигане целта на реформите, а именно:
Влизане на България в топ 20 на най-добрите страни за бизнес и живеене.

III.    МОДЕЛ ЗА ПРЕСТРУКТУРИРАНЕ И СЪЖИВЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОТО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО


Важна и неразривна част от реформите е преструктурирането и съживяването на публичното предприемачество. Този процес е особено актуален след като се очаква държавата да върне собствеността на всички предприятия, придобити след икономически престъпления, породени от порочни практики, от неизпълнение на договорни отношения, вкл. придобита собственост чрез корупция или пране на пари. Основна задача за постигането на тази цел са въвеждането на адекватни модели на управление и водещи ефикасно бизнес практики, осигуряване на инвестиции за преструктуриране и актуализация на материалната база според нуждите на пазара, заедно с про-иновативни стратегии при формиране на пазарни ниши за реализация на продукцията. Стойността на този ресурс се оценява на над- 100- 120,000,000,000 лева, от които „възвратими” са, не повече от 25- 30,000,000,000 лева, дори, сигурната сума, е под 15,000,000,000 лева ?! Всяка година той, се „добавя”,от около-10 млрд. лева от активи на корупцията в страната.
Свързаността между реформите и съживяването на публичния бизнес е особено видима в секторите, които са пряко зависими от държавната регулация като енергетика, транспорт, финанси. 
Добре се разкриват взаимовръзките в пакета за реформи и в секторите, където основния двигател на сектора е държавно предприятие с узаконен монопол.
Всичко изброено се допълва с мерки и практики, които мултиплицират стабилността и ефикасността на държавните предприятия чрез равнопоставени отношения с малките и средни предприятия.
Като примерен модел за реформа в подобен сектор сме представили финансите. Поради плачевното състояние на банковия сектор и отчетения от международните институции значителен риск за финансовата система, произтичащ от корупционни и криминални практики, неадекватната регулация от страна на институциите и влошения инвестиционен климат, финансите са основен фокус на реформите за съживяване на българската икономика. Проблемите в сектора са с много измерения, като най-трудно постижими са:
За постигането на тези цели в съкратени срокове, плана за реформи заедно с автоматизирането на услугите, предвижда банките под държавен контрол и регулацита им да се разработят паралелно по оста „Бизнес модел на услуга ó Модел на регулация от властта“, за всеки тип услуга, да е аналогичен на предоставяните от банковите институции в световен мащаб. Това ще позволи в кратки срокове да се реформира целия банков сектор и регулаторните органи, така че всички институции да отговарят на Базел 3- критериите. Това възстановява капиталовата адекватност чрез утвърдени международни финансови практики и методи.

По подобен модел ще бъдат преструктурирани и държавните предприятия и концесиите. В рамките на пакета за реформи ще бъдат свързани държавната регулация и бизнеса на законовите монополи, като това се съобрази с регулаторната рамка на ЕС. С това се цели да отпаднат всички вече наложени санкции, с което да защитим националния интерес. Преструктурирането на държавните предприятия ще бъде по оста:

IV.   ПОСТИЖЕНИЯ НА ВОДЕНАТА АЛТЕРНАТИВНА ПОЛИТИКА ОТ ЕКИПА ПО РЕФОРМИТЕ

Неспазването от страна на всички институции на договорените реформи с ЕС, които са част от пакета реформи заложен при приемането на страната в ЕС, липсата на върховенство на закона и повсеместно ширещата се корупция очертаха последните години България, като буферна зона на политическата карта. Това означава:
     Всеки един от изброените фактори е пагубен за икономическия възход на България.
Основен компонент в работата на екипа по реформи и групите за комуникация със САЩ , ЕС и Израел беше да се изгради алтернативна визия за бъдещето на България, така че да  задържим шанса за икономически възход, вкл. като анулираме поредицата от вече наложени санкции и техните негативи за България, произтичащи от неизпълнението на всички предприсъединителни договори и тези за членство в ЕС. Всяка от изминалите години на забавяне принуди Екипа по реформите да разработва нови и нови модели с които да компенсира международно неприеманата безотговорност на българските институции.

1.      По-важните успехи на Екипа ни, засега, са:

 

2.      Резултатите от водената от Екипа- алтернативна външна политика на България са:

Контраста между огромното доверие, гласувано на Екипа ни и оценката на неговата работа в международен план и очевидното бездействие на Президентството и другите звена на Властта се илюстрира от кореспонденцията с тези ключови за реформите институции, по която вече втора година няма никакво движение, въпреки всичките обещания, дадени към:
Резултата от бездействието на Президентството с оттегляне от започнатите през 2017 г. комуникации и отлагането на реформите доведоха до очевидното негативно отношение на международните делови и политически среди, което продължава да намалява престижа на институцията с всяко следващо забавяне. Прикриването зад липсата на Власт и компетенции, вече е по- скоро оправдание

V.                 ИНВЕСТИЦИИ


За да обезпечим реформите по възстановяване на Българската икономика, Екипа по реформите осигури следните инвестиции:

1. Стратегия 2020 и право на следващ финансов период

Въпреки забавянето на реформите от страна на всичките български институции, вкл. с все още неподписаните договори на България за финансовата рамка 2020 с ЕС, Екипа по реформите осигури следното:

2. ПЧП ( Публично- частни партньорства )

Осигурени са средства по предложените на администрацията първоначални инвестиции в следните сектори:
                  Пътен, железопътен транспорт, въздушен транспорт и инфраструктура
                  Ефектино напояване, модулно безхимично земеделие и модулно еко-градинарство
                  Създаване на агресивна държавна „Инвестиционна българска банка”, стояща зад
            Инвестиционните Карти, за вътрешните- малки и средни инвестициионни проекти
            и „Експортна Банка за съдействие на експорта” (Ексимбанк), с клонове и търговски
            колонии в развиващите се държави
Средствата за тях/ще се осигурят, първоначално от ЕБРД, Световна Банка и частни фондове, а ще се гарантират от апортните вноски на недвижимата собственост, в двете банки и постоянното му попълване с движението на собствеността и нейната утилизация.
Едновременно с това, растящата национална и браншова конкурентоспсобност налага създаването на Банка за поощряване на експорта, която да адаптира принципите на „Ексимбанк”(САЩ) към българските реалности.
В приложението даваме изработения съвместен проект с „Хуауей”ООД за телекомуникационен гръбнак на i-Government, познат в общественото пространство като БТК 2.

3. Превъоръжаване обвързано с възстановяване на ВПК

Подписан е договор между България и САЩ за сътрудничество и подкрепа в редица сектори, като превъоръжаването в 2014 г. е резултат от работата на консултантския ни екип. Сделката ще бъде обвързана с осигуряване на бизнес за Бъларския ВПК, с което тя се превръща в двигател за икономиката на България, а не да тежи като воденичен камък, както е в момента(или да храни само частни, корупционни и корпоративни интереси).

4. Целево европейско финансиране

Договорено е целево европейско финансиране за процеса на реформите, поради:

VI.               ВРЕМЕВА РАМКА


  6-12  месеца:        За основните компоненти от пакета на реформите и инвестициите
24- 36 месеца:        За доизграждане на важните сектори като специфични модели в                      
                                  i-Government, което гарантира устойчивото надграждане на 
                                  резултатите от реформата чрез инфраструктурна приемственост в
                                  държавното управление.

VII.             ИНДИКАТИВНИ СТОЙНОСТИ НА ИЗБРОЕНИТЕ ПЕРА


1. Стойност на структурните реформи

Недопустимото забавяне на реформите от българските институции, наложи настоящият проект за реформи да се изготви комплексно, т.е. с осигуряване на цялостно  финансиране и завършена ратификация от всички страни, от които зависи инвестиционния, дипломатически и пазарен успех на България. Целият проект за реформи е изработен с помощта на инвестициите на КК „Европроект“ и нейните международни партньори, вкл. експерти работещи за г- н Марио Драги и Европейската централна банка. Пакетът за реформи е официално предоставен от ЕК на България. Поради това се счита, че изработването на Модел за реформи в България е възложен с действията и бездействията на съответните институции. Предстои пакетът да се оцени от независима експертиза и да се плати- според усреднена стойност на оценката на лицата, които са участвали в него.

За обезпечаване на процесите по проучване, подготовка на ресурси, структуриране и внедряване на инструменти за реформата, автоматизация, закупуване на лицензи и хардуер се очакват разходи в диапазона от 90 до 150 млн. евро. Предвижда се с 30 до 40 % от тази сума да се изгради надеждно кибер- хранилище на данни и физическа охрана на системите за сигурност.
Посочената цена не включва закупуването и експлоатационното внедряване на крайни устройства като компютри, смартфони, камери, датчици, скъпи медицински комплекси и друго високотехнологично оборудване, установени като нужни за постигане на приоритетите на реформата. Тези разходи ще бъдат уточнени на първия етап според съответното проучване на изходните данни за състоянието на страната. По предварителна оценка съответните разходи по това перо са в диапазона от 60 до 130 млн. евро: Или общо за двете пера на реформата: От 150 до 280 млн. евро.

Благодарение на изработения модел, както и съответните подготвени инфраструктури и технологии, досегашните индикативни разходи за електронно правителство са намалени от 400 млн. лева на 50- 100 млн. лева, като при това са повишени функционалността, обхвата и синергията във много повече направления на държавността.
Намаляването на цената за i-Government с над 300 млн. евро е икономия, с която Екипът по реформите финансира перата на реформата, които общо са под 300 млн. евро. Има резерв и от предоговоряне на Концесиите с държавните богатства и залежите- с потенциален приход за над 300- 400,000,000 лева,които могат да са цената на Реформата и дори- голяма част от началния капитал за „Инвестиционната банка” и на Българската „Ексимбанк” (която следва да изгради агресивни „експанзионистични” Банкови офиси, в над 40- 50 от „таргетираните”, развиващи се държави по света и за да назначи и подготви обучението на персонала, затам).

2. Преструктуриране и възстановяване

Адекватна оценка и цялостна оферта за инвестициите може да бъде направена след оценка на текущото състояние. Сравнително голяма стойност ще имат:
·        Възстановяването на капиталовата адекватност (може да се подпомогне, чрез превръщане на спящите активи в „не- натоварената” покрита недвижима собственост, „преоценена с нова реална балансова стойност”, включително на- свободните земеделски необработваеми земи и всички празни публични строителни парцели- чрез вкарването им, като „апортни вноски” и запазени дялове, в капитала на „Инвестиционната Банка”, стояща зад Инвестиционната  Карта и на Българската „Ексимбанк”.
·        Нов Закон за „продаване” под- блоковите пространства и парцелите, под сградите в старите жилищни комплекси- на притежателите на жилищата в блоковете, както и за предаване на пустеещите терени и на публичните/ничиите/ помещения в двете Банки, чрез промени в ЗДС и ЗОС(под формата на акционерен капитал – с право на привилигирован гарантиран доход). Пълен кадастър на недвижимата Собственост във всички населени и не- населени места
Пример за ефективността на предлаганият пакет на фона на инвестираният ресурс е финансовият сектор. Изработката на базовия пакет услуги отговарящи на Базел 3 на банките струва под 2 млн. евро. Внедряването му за всички банки ще е с почти нулева цена

3. Инвестиции

За така предложените публично-частни партньорства е планирано държавата да има НУЛЕВИ разходи, според направеният предварителен разчет.
Забавянето на реформите и недоговарянето на инвестиционните пакети увеличи разходите за всеки един проект от пакета за реформи, но от държавата НЯМА да се търси компенсационно съфинансиране. Заради влошения инвестиционен климат от бездействие и неизпълнение на договореностите, за някои от инвестициите ще е нужно да се договорят гаранции и защитни механизми от безотговорно влошения пазар.

4. Цена на забавянето на реформите

Изрично напомняме на всяка национално отговорна администрация, че времето струва пари. Три годишното забавяне на реформите от страна на Президентската институция, според международните партньори е довело до огромен пасив за държавата, а именно:

С оглед на изложеното, цената на реформите се равнява на 1-2 % от цената на забавянето на реформите през последните три години. Това включва дори разходите по изплащане на инвестициите в превъоръжаването.

5. Индикатори за успех на реформите

           националния просперитет, без други скрити мотивировки.
           глава от населението с 12 до 15 хил. EURO.

VIII.           Индулгенции (опрощаване на негативни действия и бездействия)


Благодарение на подготвения огромен икономически ефект от предложените реформи, Екипа на реформите получи съответен мандат от страна на ЕС за тяхната реализация. Този мандат дава пълномощия за водене на преговори с Българските институции за стартиране, провеждане и устойчиво развиване на реформите. По силата на този мандат, г-н Владлен Ненков има права да договоря индулгенции с всяка българска институция. Окончателният вид и обхват на всяка отделна индулгенция зависи от предстоящият реален 3-годишен принос на съответната институция, респ. конкретни кадри и лица, за успешна и реализация на реформите. Приносът към реформите отчита и доколко съответната институция(кадри, лица) успяват да сътрудничат на другите заинтересовани участници при постигане на успешни и устойчиви реформи в България.
На фона на огромните щети за Българската държава, причинени от:
то стартирането на реформите с помощта на Президентската институция й дава огромни предимства в бъдещото функциониране на държавата. Не на последно място, този принос ще възстанови голяма част от лично изгубеният международен авторитет на Президента. Подобно сътрудничество ще позволи на г-н Владлен Ненков да защити Президентството и конкретни негови служители от бъдещо преследване на европейските федерални институции за причинените вреди върху Българската, респективно върху Европейската, икономика.
С официалното публично внасяне на настоящият Проект за реформи в България, създаваме нужната обществена опора на Президента. С тази опора нашият Президент може да преодолее съпротивата на лобитата и експертите около него, които се страхуват от реформите и с всевъзможни поводи и аргументи му пречат да ги стартира.
При старт на реформите и нормализиране на договорените и финансови отношения с Екипа на реформите(който формално започна работа през 2016- 2017 г.), ще бъде прекратено и делото по Магнитски, което се води от Август 2018 г. за нарушени авторски права на Пакета за реформи чрез многократно и подвеждащо използване от страна на българската администрацията, без да бъде надлежно платен.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,

Поставяме във Вашите ръце уникалната възможност да стартирате забавените реформи в най-бедната страна на Европейския съюз, чието население се топи най-бързо спрямо всички държави на планетата. Във Вашите ръце е лидерски ход с който ставате патрон на Плана за национално спасение.
Реалните и незабавни действия за стартиране на тези две ключови национални каузи имат потенциал да Ви заслужат завинаги уважението на всички българи !
Имате редкия шанс да сте водещ при икономическото, социалното и културно възраждане на България, с които да реализирате заветите на Левски и Ботев. Убедени сме, че имате и тяхното мъжество.

Европа и България Ви наблюдават внимателно.

Всички българи очакваме с нетърпение и ентусиазъм да станем час по-скоро граждани на просперираща държава, която е пълноправен и уважаван член на Европейският съюз.

Николай Гацев:    Юрист, кибернетик и историк, Председател на Реформите
Владлен Ненков: Икономист, кибернетик, автор и ръководител на Екипа за реформите
Румен Спасов:      Кибернетик, визионер,софтуерен архитект, европейски изобретател
                                     С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е












 


Коментари

Популярни публикации от този блог

7 СЕПТЕМВРИ – ДЕНЯТ НА ЯШАРИТЕ (ЗАРАДИ РОЖДЕНИЕТО НА: ЗАМФИР ЯШАРОВ МАРУЦИН ДРЪВНИШКИ, ПО – ИЗВЕСТЕН, КАТО – ТОДОР ЖИВКОВ ПРАВЕШ7 СЕПТЕМВРИ – ДЕНЯТ НА ЯШАРИТЕ (ЗАРАДИ РОЖДЕНИЕТО НА: ЗАМФИР ЯШАРОВ МАРУЦИН ДРЪВНИШКИ, ПО – ИЗВЕСТЕН, КАТО – ТОДОР ЖИВКОВ ПРАВЕШКИ..)

АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ!АЙДЕ,БОЙКО- ХВЪРЛЯЙ КЪРПАТА И БЕГОМ ДА ПОЧИВАШ В БАНКЯ!

ТЯ СЕ КАЗВАШЕ МАРИЯ,ПРЕЗ ЗЕМНИЯ Й ЖИВОТ НОСЕШЕ КРЪСТА И СВАЛИ СИНА СИ,ОТ КРЪСТА!

ЦИРКОВЕТЕ НА КОМУНИСТИТЕ ПРОДЪЛЖАВАТ- ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ С ЖЕЛАНИЯ ДА НИ ИЗЛЪЖАТ!

ЗА ДНК НА ПРОТЕСТИТЕ И РАВНОСМЕТКИТЕ НИ, ИДЕОЛОГИЯТА„БЯЛО-ЗЕЛЕНО-ЧЕРВЕНО“ И ЗА ФАЛШИВИТЕ МЕСИИ НА „АНТИ-БОЙКОВИЗъМА“ ДНЕС..!

БОЙКО ЯШАРОВ (БОРИСОВ) ПОВЕЧЕ СЕ ДОБЛИЖАВА ДО ПРОТОТИПА НА БАЩА СИ - ЗАМФИР..!

ПИЯНСТВОТО НА ЕДИН НАРОД.., ИЛИ ЗА„РАЗКУЛАЧВАНЕТО“НА БОРИСОВ И „ГЕРБ“

ЗАЩО КР.КАРАКАЧАНОВ И ВАЛЕРИЙ СИМЕОНОВ( БАЛЕВСКИ), НЯМА ДА СЕ СКАРАТ, ИСТИНСКИ!

„ПОЛУ – ЗАТВОРЕНИТЕ” НИ ОЧИ – ВЕЧЕ, НЕ ВЪРШАТ НИКАКВА РАБОТА И ЗА НИКОГО.., ОТ НАС..!

„КРИВОРАЗБРАНАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ“ВЛЕЗЕ В 2021Г.,С НАДЕЖДА- ЗА ОЩЕ ПРЕХОД!