ФАНДЪЧКАТА - ПАК СЕ КАНДИДАТИРА ИЛИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩИЯ КОНФЛИКТ НА ГРАДСКОТО СЪС СЕЛСКОТО ..!
ФАНДЪЧКАТА - ПАК СЕ КАНДИДАТИРА ИЛИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩИЯ
КОНФЛИКТ НА ГРАДСКОТО СЪС СЕЛСКОТО ..!
„Селското” отново
иска да ни управлява - то е в своеобразен и нерешен конфликт с градското, още
от 1919 г., когато рухват големите илюзии за „Велика България” и се озоваваме в
блатото на реалностите: с Андрешковци, Бай Ганьовци и другата, неизживяна
„пейзанска deluxe мечта”
на българина, да скочи - от селската колиба, направо на жълтите павета и ако
може, направо в Двореца или в Министерския съвет. Това се е случвало на едни или
на малцина в миналото, но главно, поради невероятните им качествата, а сега -
разни Маи или Фандъчки се опитват да ни убедят, че това им се пада по право –
заради техния комунистически произход, Яшарската
им същност или червената им подкрепеност! И трите - тези неща, са
противопоказни за днешния Кандидат за Столичен кмет и не могат да събудят
особен ентусиазъм в никой от днешните ни гласоподаватели. Двете „Каки на София”
днес, се оглеждат в огледалото и виждайки се „една– друга”, не доставят никакво чувство за избор у
Софиянци, а по-скоро чувство за
котерийно съревнование на две еднакво-противни червени групироки. Обидата е, че
и основни партии не издигат роден в
София, столичанин за свой кандидат, което ни подсказва – и за продължващия,
вече от столетие „селски”заговор, за „наказанието на градската култура и на прослойките
й”. А ако имаме предвид, личността на Премиера ни – Б. Борисов, напълно ще ни
се напомни за триумфа на посредствеността, Живковизма (Яшарството)и измамната „селскост”,
над „непокорните и уж – свободните, градски търсения..”, но които са били винаги, наистина много условни – у
нас. Тази условност на градската култура, манипулирана още от 20-те години
наминалия век, с прибавяне на устойчивостта на селската култура, а това ни прави,
още тогава много разделени и противопоставени, едни на други. През 50-те и
60-те години на миналия век,БКП буквално прокужда селското население в
градовете,защото е необходимо изкуствено създаване на маса - за работническата
класа и този процес е опит за конвергенцията, на едното с другото, но направен
много нескопосано. Затова се получи много лоша кръстоска на два вида градска
култура – тази на предишното и отдавна-уседналото градско население, както и
тази на новопридошлите от селото, от по- напоследък. Този конфликт и неговите тежки
диспропорции, Класикът ни Радичков нарича „Града на верблюда”, като описва
жестоките битови и тежките социални последици от явлението. Но само с
описанието, нещата и конфликтите не се решават, дори не се засягат, затова и
през 80-те и 90-те години нещата продължават да се задълбочават. Стига се до
свръхконцентрация в едни места и упадъка на повечето, днес, опустяващи райони или на засегнатите,
най-силно - от социалните диспропорции, заради изкуствените миграции на
социализЪма. Разгромът на българското село е логичен и обективен процес, за
който България трябва да вземе спешни мерки, но затова - не ни е виновна
демокрацията, а рязката промяна на начина на живот, след навлизането на
пазарните отношения. Подобен е и процеса на масовата емиграция в чужбина,
особено към Европейския съюз и САЩ, поради други структурни изменения в
страната и забавените процеси на
реформите, във връзка с явната Реставрация на Яшарската (Живкова) династия и на
цялото Живковско обкръжение, основно в двете от водещите български партии - БСП
и ГЕРБ(метастази на бившата БКП). Незаличаването и поколенческата жилавост на
БКП, пък е другата причина за тоталното изоставане на България и неразграждането
на щетите от комунизма. За
тази травматичност – е пример и „уж, сблъсъка
Фандъкова- Манолова”, който е абсолютно измислен и изкуствен. Общото между тях
е много голямо, комунистическия и шумкарския произход- и на двете, свързаността
им с предишната БКП(както и дългите периоди на обучение в Русия), а и тяхнатоно
протежиране на кариерите им от всички страни на Статуквото! Двете могат да
бъдат и определени и като принадлежащи към групировките, създадени в Москва,
през 90-те години: СИК(Фандъкова)и ВИС-2 (Манолова и с братя Галеви). Манолова
е подпомагана от БСП и ГЕРБ(в избора си за Омбудсман),но самата Йорданка
Фандъкова, също е„посочвана”за училищен
директор, от Костовистките среди в СДС, от НДСВ или напусналите Първановисти в
БСП, в началото на нейната кариера. Фандъкова vs Манолова е избор, без реален избор и
гласуване за Статуквото, като еманация на триумфа на селското над града,
каквато е и Яшарската фигура на Премиера Борисов. Издигането на един,
евентуален кандидат „Софиянец за София”(в последния момент и като явлението-„внезапна
смърт”), може да изненада цялата съществуваща канюнктура, както и да обърка избора,
който сега изглежда предизвестен. Това може да е стане и новото начало за нещо,
много по-голямо, качествено различно за досегашната ни, преходна история. Повод
за създаването на на вид политическа сила, която да преформатира и околните си,
такива политически субекти или конкуренти, като санират негативите от
противопоставянето в 90-те години. Това не е „партията на джентрите”, но може
да стане партията на максималното национално съгласие, както да се изгради и паралелелния
й антипод - партията на непреодолимите ни различия, които логично ще
съществуват и трябва да прекратят Прехода, за да можем да продължим, по-нататък
в своето развитие. Ефектът с акцията от „Софиянец за София”,може да бъде в продължение
на промяната, започнала с президентските избори през 2016г., както се случи и с
изборите в 1995, 1996 и 1997 г. Затова и „подмяната” на Фандъкова с Манолова, не
бива да става, а нещата да отидат, още по-радикално, може би, към „Софиянец за
София”. Избирането на нов, внезапен и десен Кмет на София, който да е столичанин,
също е необходимо за примирието на града със селото, както и за осъвременяване
на дясното у нас, защото с ГЕРБ или пък – с днешното СДС, вече е невъзможно, а
пък - Демократичната България на Костов, се удави в либерализма си. Конфликтът на селото с града трябва да приключи,
най-после след 100 годишната, необявена и водена гражданска война, като този
път и на свой ред, градът – ще се наложи да асистира за съживяването на селото,
защото иначе, страната ще се озове в друга катастрофа. Градът следва да сподели
и своите принципи за устойчивото развитие със селото, които досега, също,
винаги са ги различавали, разделяли или протипоставяли.
Николай Гацев ,
„Движение на Народняци и Консерватори”(ДНК), София, 04.09.2019 г.
Коментари
Публикуване на коментар